Da Guernica al Guernica. Federico, il ’68 e la fotoguerriglia antitecnologica di Pablo Picasso

Authors

  • Marco Cipolloni Università di Modena e Reggio Emilia

Keywords:

Picasso, Guernica, photography, propaganda, 1937-1968

Abstract

From Guernica to Picasso’s Guernica. Federico, 1968 and Pablo Picasso’s antitechnologic photoguerrilla

This essay offers a “photographic” reading of Picasso’s best known work by far, showing the peculiar dynamics of a project whose every single step (ideation, execution, early positive reception at Paris Expo in 1937, later positive reception in the post-war period, etc.) is closely linked to the photoreportage, counterpropaganda and counterculture canons. A decisive role is played by Dora Maar, by the painter’s new atelier, by the structure of the Spain pavilion and by the pictures of Guernica ruins. Thus, Picasso’s masterpiece becomes a true precursor of the many future strategies adopted by the 1968 countercultural battle.

Author Biography

Marco Cipolloni, Università di Modena e Reggio Emilia

Marco Cipolloni è professore ordinario di Lingua cultura e istituzioni dei paesi di lingua spagnola e Varietà della lingua e Comunicazione Interculturale (lingua spagnola) presso la Facoltà di Lettere dell’Università di Modena e Reggio Emilia. Traduttore di narrativa e saggistica (di storia culturale, urbana ed economica) e storico del cinema spagnolo e ispanoamericano, ha pubblicato saggi e monografie su numerosi temi di storia, letteratura, teatro e cinema della Spagna e dell’America latina. Oltre a essere redattore di Spagna Contemporanea, collabora attivamente a riviste di cinema (“La Magnifica Ossessione”, “Letra/Imagen”), teatro (“Theatralia”), linguistica e letteratura (“Quaderni iberoamericani”).

Published

2008-12-17

How to Cite

[1]
M. Cipolloni, “Da Guernica al Guernica. Federico, il ’68 e la fotoguerriglia antitecnologica di Pablo Picasso”, Spagna contemporanea, no. 34, pp. 45-66, Dec. 2008.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>