Spagna ’82. Calcio, arte e cultura popolare di una comunità immaginata tra franchismo e democrazia

Authors

  • Daniele Serapiglia IHC-FCSH-Universidade Nova de Lisboa

Keywords:

World Cup, Francoism, Transition, Saporta, Cultural 82, Imagined community

Abstract

Spain ’82. Football, Art and Popular Culture of an Imagined Community between Francoism and Democracy

In addition to their sporting content, the 1982 World championships had to become the litmus test of the new democratic Spain. To achieve this goal, alongside the sporting event, a series of cultural events (art exhibitions, concerts, folkloristic initiatives, etc.) were organized throughout the country aimed at presenting to the globe a model of transition to democracy perceived as exemplary and a new idea of nation. In reality, starting from the inaugural ceremony of the World championship, a certain continuity with the Francoist regime was traceable in the representation of the Spanish “imagined community”. The 1982 championship was, in fact, awarded to Spain in 1966 and, although the work on its organization had begun in 1978, Raimundo Saporta, a personality close to the previous regime, was placed at the helm of the organizing committee of the event. The present work therefore proposes to reflect on what were continuities and discontinuities with Francoism in the football presentation of the new and imagined democratic Spanish community.

Received: 15-02-2020

Admitted: 27-10-2020

The realization of this article was possible thanks to the Fundação para a Ciência and to Tecnologia of the Portuguese government and to the European Social Fund: project no. SFRH / BPD / 107789/2015

Author Biography

Daniele Serapiglia, IHC-FCSH-Universidade Nova de Lisboa

Daniele Serapiglia è ricercatore integrato dell’Instituto de História Contemporânea dell’Universidade Nova de Lisboa. Nel 2009 ha conseguito il dottorato di ricerca, in cotutela con l’Universidade de Coimbra, presso l’Università di Bologna, dove è stato ricercatore post-dottorato fino al maggio 2016. È autore di diversi saggi sul salazarismo e nel 2011 ha pubblicato La via portoghese al corporativismo. Dal 2011 si occupa di storia sociale dello sport. Ha curato il volume Tempo libero, sport e fascismo, pubblicato nel 2016. Nel 2018 ha pubblicato Uno sport per tutti. Storia sociale della pallavolo italiana (1918-1990). È redattore capo con il Nicola Sbetti della rivista “Storia dello Sport. Rivista di studi contemporanea”, componente della redazione di “Bibliomanie” e membro dei comitati scientifici delle riviste “European Studies in Sport History (ESSH)” e “Eracle. Journal of Sport and Social Sciences”.

Published

2021-01-30

How to Cite

[1]
D. Serapiglia, “Spagna ’82. Calcio, arte e cultura popolare di una comunità immaginata tra franchismo e democrazia”, Spagna contemporanea, no. 58, pp. 127-150, Jan. 2021.