Rendita, neutralità e propaganda: il contributo spagnolo all’immagine cinematografica internazionale della Grande guerra

Authors

  • Marco Cipolloni Università di Modena e Reggio Emilia

Abstract

Rent, neutrality and propaganda: the Spanish contribution to the international image of WW1 in the movies

The present study reconstructs the Spanish perspective on WW1 and its mid term and long term influence on the cinematic international representation of the war, during both the war years and the early postwar period. The focus is on four major elements: a) the weakness of the polycentric boom the Spanish film indus- try experienced during the war years; b) the filming imagination of the Generación del ’14 (the Spanish equivalent of the Lost Generation) as a filter for the memory and the composed heritage of the Spanish-American War, considered as a key factor to rethink and better understand Spanish neutrality and its meaning; c) the filming culture as a key factor in Segundo de Chomón and Blasco Ibáñez’s propaganda activities in Italy and France; d) the postwar beginning of a new cinematic perspective on Spain, first improved by Hemingway’s veteran interpretation of bullfighting and violence.

Received: 10-09-2014

Author Biography

Marco Cipolloni, Università di Modena e Reggio Emilia

Marco Cipolloni, PhD, ispanista, insegna Comunicazione interculturale e Lingua, cultura e istituzioni dei paesi iberofoni presso il Dipartimento di Studi linguistici e culturali dell’Università di Modena e Reggio Emilia. I suoi interessi di ricerca privilegiano la storia intellettuale e dei media in Spagna e in America Latina, la traduzione e circolazione internazionale degli audiovisivi, la propaganda e la divulgazione scientifica. Redattore di “Spagna contemporanea” e coordinatore locale di “Artifara”, dirige per Academia del Hispanismo la collana “Nostalgia de nuevos mundos” (dedicata a esili e migrazioni). Ha organizzato un convegno su Ortega y Gasset e l’Europa. Tra i suoi contributi figurano studi sul lessico della sovranità, della cittadinanza e dell’appartenenza nella tradizione costituzionale spagnola e ispanoamericana. È autore con Larry Wolff di The Anthropology of the Enlightenment (Stanford, Stanford University Press, 2007). Il suo libro più recente è Act Global, Speak Local (Pontevedra, Academia del Hispanismo, 2015).

Published

2014-12-30

How to Cite

[1]
M. Cipolloni, “Rendita, neutralità e propaganda: il contributo spagnolo all’immagine cinematografica internazionale della Grande guerra”, Spagna contemporanea, no. 46, pp. 41-125, Dec. 2014.